Panelen forts...

31 maj -11. Äntligen!! Panelen klar! Det som är kvar att göra utvändigt nu är smygar & foder
runt alla fönster och dörrar. Vindskivan på nocken, samt några plåtar på lilla taket. Utebelysning
ska upp oxå mm. Ca 10 dagars jobb kanske...
Men nästa projekt får bli en uteplats och en balkong.
19 maj -11. Sista väggen!
1 maj -11. En special- 18 maj -11.
are med hängrännan
för att leda vattnet från
den lilla takdelen...
25 april -11. Sista rycket med panelen! Övervåningen får vänta ett
tag nu när värmen är tillbax. Nu kör vi enl följande ordning:
1. Panelen/vindskivor/hängrännor
2. Uteplats/balkong, köpa en grill!
3. Smygar/foder/droppbleck runt fönster och dörrar
4. In igen och jobba vidare med övervångingen.
5. Sätta sej ner och ta en kall öl:)
Garaget får vänta tills nästa sommar...

Kommentarer
Postat av: Victor

Hejsan, jag såg ert hus av en slump och jag gillar verkligen allt jag sett! Mycket snyggt! Jag undrar vad ni har gjort med fasaden? Är det sibirisk lärk som är behandlad? Var den torkad när ni satte upp den? Jag vore jättetacksam för svar, eftersom jag är på jakt efter en liknande panel själv. Hur har panelen stått sig mot väder efter några år? Är den fortfarande lika fin som vid uppsättning? Må gott! Mvh victor

Svar: Hej Victor! Kul att du gillar huset:) Lärken behandlade vi med järnvitriol och silverbets. Finns hos färghandeln, blandas med vatten och stryks på. Och ja, lärken måste vara ordentligt torr innan den monteras. 13-15% skulle jag nog rekommendera. Lärken står sej bra. Vi slarvade tyvärr just med att kolla fukten i virket innan, och där solen ligger på mest har brädorna krymp och slagit sej endel.Och va noga med att få årsringarna åt rätt håll om du hyvlar själv. Annars ser den ut som vi satte upp den igår. Hör gärna av dej om du undrar något mer. /Robban
bjorkekarr.blogg.se

2014-01-22 @ 18:35:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0